22.10.11

Tips en tricks voor doorlopende prints

Laten we het vandaag eens over doorlopende prints hebben.
Wanneer een stof een tekening heeft, vind ik het mooi als ik er in slaag die tekening te laten doorlopen over een naadje. Ik heb ook graag dat horizontale lijnen in een stof overeenstemmen in de verschillende panden. Ik leerde dit al doende en probeer hieronder een overzichtje te maken van punten waarop je kunt letten of die je kunnen helpen om de klus vlotter te klaren.

doorlopende prints - tips en trics

De eerste en meteen ook belangrijkste tip: kijk naar je stof.
Net als behangpapier heeft bedrukte stof een 'rapport'. De rapporthoogte en -breedte zijn afstanden waarover het patroon zich herhaalt. Zoek dus de rapport en meet de rapporthoogte alvorens je stof te kopen. Als je het patroon wilt laten doorlopen, kan het nodig zijn een extra rapporthoogte te bestellen. Ik koop stoffen met grotere prints meestal in veelvouden van 30cm, omdat dit vrij vaak de afstand is waarmee de tekening herhaalt. Ik weet niet of daar een reden voor is, of misschien is dat enkel het geval bij bepaalde merken, maar het is me gewoon al opgevallen.

Leg de zelfkanten eens tegen elkaar en laat een paar centimeter overlappen. De kans is groot dat je hiermee al dicht in de buurt komt van een doorlopende print.

Was je stof voor, niet alleen om die voor te krimpen. Stof ligt niet altijd even recht als die wordt gedrukt. En als die al recht wordt gedrukt, zit die meestal ook niet helemaal recht op de rol. Voorwassen zorgt ervoor dat de vezels terug rechter gaan liggen en weerhoudt je ervan te knippen door 2 lagen die eigenlijk niet goed op elkaar liggen.

Op de foto hieronder zie je een stof die na het wassen terug dubbelgevouwen is, waarbij de horizontale lijn van voor- en achterkant overeenstemmen. Bij de aankoop is er in de winkel heus niet scheef in geknipt. Dit voorbeeld is helemaal niet uitzonderlijk. Opletten dus als je wil dat de horizontale lijnen op je broekspijpen overeenstemmen.

horizontaal

Kijk voor je gaat knippen niet alleen naar de voorkant van je stof, maar ook naar de achterkant. Welke tekeningen zijn duidelijk zichtbaar? Vind je referentiepunten waardoor je kunt stikken?
Ik stik meestal doorheen een duidelijk punt of een duidelijke lijn in de stof. Ik ga op zoek naar die stukken in de stof die je er doorheen kunt zien als je de stoffen met de goede kanten op elkaar legt. Dat vergemakkelijkt het stikken. Enkele voorbeelden om het duidelijk te maken.

Hier stikte ik doorheen het punt in het midden van het wiel. De punten van de 2 lagen stof kon ik gemakkelijk op elkaar passen door de stoffen tegen het licht te bekijken.

na

Hier was het hoogste punt van het dak het referentiepunt.

carecheri market

Hier de verticale lijn van het venster.

varkentje

Hier de stip.

biais

Een tekening die correct overeenkomt, betekent over het algemeen ook dat je de panden apart knipt en dus niet uit dubbelgevouwen stof. Alleen zo kun je er zeker van zijn dat het juist is.

Soms moet je kiezen tussen een doorlopende print of zuinig knippen. Hier bijvoorbeeld had ik te weinig stof om de print te laten doorlopen, maar het hart trekt de aandacht daarvan weg. Mocht hier een volledig achterpand in zijn geknipt, zou het feit dat de print niet doorloopt echt zijn opgevallen, aangezien de hertjes zo dicht bij elkaar komen.

hart

Sommige tekeningen zijn van de complexere soort zoals deze. Echte referentiepunten waren er niet te vinden in de stof. Dan komt het erop aan zoveel mogelijk aanwijzingen over te tekenen op je patroonpapier alvorens het op het ander stuk stof te leggen.

vlinders

Tekenen op je patroonpapier is ook dé manier om prints in hemdjes te laten overeenkomen. Als houvast neem ik de middenvoorlijn. Dit is de plaats waar je panden zullen overlappen. Hier zie je dat de onderste punt van de neusjes van de uilen exact op de middenvoorlijn staan. Deze neusjes tekende ik over op het patroonpapier bij het knippen van het ene pand en zo kon ik het (omgedraaide) papier positioneren op de stof voor het knippen van het andere pand.

uiltjes

De neus van de tijger en net langs de kop en vleugel van de papegaai. Ook de horizontale lijnen nam ik over.

happy animals

Exact knippen is dé sleutel voor exact stikken. Ik knip exact 1 cm naad aan de delen. Als ik dan ga stikken heb ik de naadjes gewoon netjes op elkaar te leggen en te stikken op 1 cm. Handig ook als je een blinde rits hebt in 1 van de naden: de bandjes van de blinde ritsen zijn exact 1 cm, dus als je de rits netjes langs de rand van de stof legt, dan stik je op de juiste plaats.

doorlopende prints

Voila, dat is het zo een beetje.

En jij, welke geheime truck gebruik jij?

43 opmerkingen:

  1. Waw!! Dat is pas interessant zeg! Dat van die referentiepunten in de tekening doe ik ook. Verder werk ik heel vaak met een speldjes of draadjes ipv tegen het licht houden. Maar dat is niet echt een geheime truc zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik teken niet op mijn patroonpapier, maar leg het eerst geknipte pand op de stof om te zien waar ik het tweede moet knippen. Zo kunnen die mooi aansluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jawadde zeg! ppffff.... veel te moeilijk allemaal vr mij, veel te veel nadenken en inzicht hebben en zo van die dingen... en ook veel geduld blijkbaar.. allemaal nt vr mij weggelegd, helaas, want het resultaat is echt verbluffend, echt prachtig gedaan! bedankt vr de goede uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een super uitleg! Ik heb deze meteen opgeslaan! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank! Hier heb ik echt wat aan. Ik heb hem direct opgeslagen.
    Geen wonder dat jouw naaisels er altijd zo perfect uit zien. Jij moet veel geduld en precisie in je hebben. Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeer knap hoe je de tekeningen van de stofjes perfect laat passen. Fantastisch dat je je tips met ons wil delen zodat we ze kunnen toepassen....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. huilt nu een beetje ;-))) freak! love you!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik doe hetzelfde als An, denk ik. Ik prik met speldjes door oogjes van dieren e.d van het stuk dat ik eerst heb geknipt, en prik die dan exact door het tweede stuk voor ik dat knip. Maar ik heb er tot nu toe nog nooit op gelet bij het stofkopen, en dat van die 30 cm, ik had geen idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Welke trucs ik gebruik? Die van jou vanaf nu! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eén woord: amai! Of nee, twee: straf!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Amai, prachtig ! Wat een geduld en wat een perfectie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, dit is zo interessant! Dankjewel om dit met ons te willen delen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wohow! Wat een perfectie! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze uitleg komt als geroepen! Dank, en nog eens dank!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O waw!!! Ik vind het bijna griezelig, zo perfect!! Heel erg bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. O, en welke tip zou je voor dit kleedje geven?

    http://liezel-mama.blogspot.com/2011/07/zomer-in-een-kleedje.html

    Het rokdeel is een cirkelrok, dus loopt dat toch nooit recht? Of gewoon de verkeerde stof gekozen voor het patroon? Of ben ik nu helemaal mis?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Subliem! Ik kick echt op jouw tutorials. Ze zijn echt top!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Liselore, een cirkelrok loopt inderdaad nooit recht, maar met het kleedje is helemaal niets mis!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw! Knap gedaan! Ik ga hem meteen opslaan. Echt super mooi hoe je het hebt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wow... meteen opgeslagen, al weet ik niet of ik ooit de moed ga hebben me hieraan te wagen. Wel super mooi uitgelegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jee, wat een perfectie !
    Ik snap nu waarom ik liever effen stoffen gebruik haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Om het raadsel van de 30 cm op te lossen:
    Om stof te bedrukken, loopt basisdoek onder rollen waar dessin in is gegraveerd. Gekleurde drukpasta wordt in de rol ingebracht, en met een rakel (soort lat) door de openingen van de rol op de stof geduwd. De openingen vormen het dessin. 1 rol per kleur (+ soms extra rol voor achtergrondkleur als basisdoek niet op voorhand is ingeverfd). De standaard omtrek van zo'n rol (ik kan even niet op de juiste technische term komen) is 64 cm dacht ik. Voor dessins met kleine tekening graveren ze dessin twee keer op zo'n rol, dus herhaling van tekening om de 32 cm.
    Et voila, alweer wat wijzer.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super uitleg.
    Ik vind het altijd chique als iemand aandacht besteed ah doorlopen van een patroon. In de confectie industrie laat dat soms te wensen over.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh, super bedankt Marloes. Weeral wat bijgeleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super bedankt voor deze tips! Ik vind het ook altijd super als patronen mooi doorlopen, maar aan jouw precisie kan ik (nog) niet tippen.
    maarruh... hoe knip jij exact 1 cm naadwaarde erbij? ik blijf het lastig vinden om ze precies te knippen. Vaak verschuift de stof tov elkaar, of het tekenen op de stof lukt niet altijd even goed...
    Heb je daarvoor ook een goede tip?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. oh merci, misschien vind ik ooit wel eens het geduld om het ook zo nauwkeurig te doen :-) en nu heb ik wel een goede reden om mijn stoffen voor te wassen! ben er alvast aan begonnen. dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor scheve naden na verloop van tijd, heb het zelf wel nog nooit voorgehad maar de t-shirtjes die mn ma voor ons maakte hebben dat wel en zij wast nooit iets voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @anoniem: ik teken de naadwaarde doorgaans op het papieren patroon bij en knip het dan pas uit. Zo gaat dat op de stof, met de naadwaarde er dus al aan. Dit moet zo ongeveer de allerbeste tip zijn geweest die ik ooit op het www las.
    Als het precies moet zijn, dan snij ik de stof met het rolmes. Tekenen op de stof doe ik niet zo vaak meer, maar met het rolmes snij ik exact op de rand van het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik heb geen geheime truc, ik sta hier gewoon met open mond naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een goede tips!!! Ik ga een hemdje maken voor mijn petekindje met vliegtuigjes er op, dus om het echt mooi te maken moet het aan de voorkant goed uitkomen. Het gaat erg spannend worden!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ok merciekes, de moed zakt me in de schoenen ... maar k ga het toch proberen ;-)
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik vind nu pas deze uitleg maar ik vraag me dan af: als je het achterpand van een jurkje met rits goed laat doorlopen, dan kan dat toch niet OOK aan de zijnaad? Hoe doe je dat dan? Of laat je het daar niet doorlopen?

    En stel dat je jurkje iets te wijd blijkt te zijn (of te smal) en je moet innemen of uitleggen, wat doe je dan met je print?

    Ik vind het echt een fantastische uitleg en ga hem zeker gebruiken. Vanavond al!
    Heel je blog is trouwens heel erg leuk, mooi en leerrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Edje!
      Het klopt dat je de prints niet zowel aan de zijnaad als aan de middenachternaad kunt laten doorlopen, tenzij met heel veel geluk wat betreft de exacte wijdte van je jurk en de herhaling van de print.
      Waar je wel op kan letten is dat horizontale lijnen doorlopen.
      Wanneer je moet innemen of uitleggen, doe je dat op de zijnaad, juist omdat de prints daar niet overeenkomen.

      Verwijderen
  32. Nu gelezen omdat ik nu voor het eerst een project ga maken waar ik er op wil letten... Spannend :) hopelijk lukt het maar met deze tips ben ik wel al wat wijzer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Prachtig gedaan! En referentiepunten overnemen op patroonpapier moet ik dringend ook eens proberen als ik het zo zie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Bedankt voor de uitleg, ik ben nog maar een beginnende naaister, dus ik begrijp het nog niet helemaal. Als ik het goed begrijp zoek je voor de verschillende panden, dus bijvoorbeeld 2 achterpanden, 2 verschillende stukken op, op je stof, waarbij je elk een cm naadwaarde houd en die dus min die cm op elkaar aansluiten? als je een tekening heb, moet je dus minimaal 2 keer die tekening hebben om dat voor elkaar te krijgen? dan moet je dus eigenlijk altijd wat extra stof erbij nemen om dat voor elkaar te krijgen? En bij elke naad die je tegenkomt herhaal je dit proces behalve de zijnaden? Want bij een jurk heb je ook nog het rokgedeelte normaal gesproken. En als er een rits in moet is dat dus ook geen probleem, want dat gebeurd op beide zijden ook op die cm, waardoor de stof over de rits doorloopt? begrijp ik het goed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je redenering klopt. Alleen heb je tekening niet altijd 2 keer helemaal nodig. Het kan zijn dat je in de buurt van de zelfkanten stukken van de tekening hebt, met voldoende marge voor voldoende naadwaarde.

      Verwijderen
  35. Hoi!

    Hoe doe je dat met een broek waar aan de onderkant een patroon (kanten rand) in zit.
    Alvast hartelijk dank voor je antwoord!

    Silvia Swarts
    silviaswarts@outlook.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou ervoor zorgen dat de print doorloopt in de buitenbeennaad. In de binnenbeennaad zal dat moeilijker zijn, of je moet de wijdte van de broek aanpassen. Alle 4 de broekdelen apart knippen lijkt me ook het veiligste.

      Verwijderen