30.12.11

De kinderkeukenschort

De kinderkeukenschort: eenvoudig projectje, ideaal cadeautje.

tuto

Om te beginnen: de afmetingen.
Ik schat dat de schortjes geschikt zijn voor ongeveer 6 tot 10 jaar. Uit een meter stof krijg je er twee.

afmetingen schortje

De zak is bij mij 18 cm (+ 3 cm zoom bovenaan en 1 cm onderaan) hoog en 30 cm breed (+ 2 keer 1 cm zoom), maar dat steekt niet nauw. Behalve de schort en de zak heb je ook een strook nodig van 55 cm op 8 cm (voor de halsband) en een strookje van 12 cm op 8 cm (voor de bevestiging van de D-ringen). Je knipt gewoon eerst de schort en de linten en dan knip je zakjes uit de rest. Voor de striklinten kocht ik keperband van 3 cm breed.

Stap 1: omzomen van de 'armsgaten'

wegens de kromming meteen het moeilijkste karweitje, maar met behulp van een zoomvoetje snel geklaard

zoomvoetje

Stap 2: de zak


  • bovenrand van de zak: zijkantjes stikken, hoekjes bijknippen, keren, strijken, doorstikken


bovenrand zakje


  • zigzagband op de zak leggen en bevestigen: ik begon ergens halverwege de zijkant te stikken (op de goede kant van de stof)


zigzagband


  • voldoende opgestikt zo


zigzagband opgestikt


  • knipjes in de afgeronde delen en omstrijken


zigzagband omgestreken


  • laatste stukje vastspelden en eindjes bijknippen


laatste stukje vastspelden


  • positioneren op de schort en smal op de kant vaststikken (zodat je de zigzagband die niet is opgestikt zeker meehebt).


Stap 3: de bovenkant


  • Bandje voor D-ringen en halsbandje maken. Voor het halsbandje moet 1 eind proper afgewerkt zijn.


halslint


  • Bandje met D-ringen en halsband juist positioneren en vaststikken op de goede kant.


halslint en D-ringen


  • Onderste deel van bandje met D-ringen bijknippen tot op minder dan 1 cm.


bijgeknipt


  • Zomen en eindjes van de bandjes omstrijken en vaststikken. Zet ook nog een stiksel dwars over het bandje, vlak naast de D-ringen (niet op foto). 

bovenkant


Stap 4: omzomen onderste rand


Stap 5: striklinten vastzetten en afwerken zijkanten

Zie afwerking bovenkant

striklint

afwerking zijkanten

Klaar!

14 opmerkingen:

  1. Zo'n zoomvoetje, dat kende ik nog niet, wel een blindzoomvoetje. Maar het zijn echt prachtige schortjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt, deze maak ik binnenkort voor de zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een goed idee met de D-ringen. Ik leg altijd een knoop in het halsriempje als het wat te groot is, maar met die ringen past het altijd! Ga ik zeker ook eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig! Over een jaar of 5 maak ik er ook een ;-)
    Hoe krijg je je stof in zo'n zoomvoetje? Ik heb dat volgens mij ook bij mijn machine, maar dat werkt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de duidelijke tutorial. Deze ga ik zeker uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk. Die ga ik vast en zeker een keer maken! Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! Dat ga'k zeker eens zetten op mijn lijstje voor 2012!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wauw, zo'n zoomvoetje ziet er super handig uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi! Dat zoomvoetje doet het bij mij helaas niet. Het begint altijd goed maar gaandeweg floept mijn stof daar stilletjes tussenuit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. gevonden via pinterest en onthou het zigzagbandje als paspel! tof idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor de tutorial!!! http://stannel.blogspot.be/2013/07/lucas-for-life.html

    BeantwoordenVerwijderen